Будь здорова!

Підготовка дитини до школи

 

Підготовка дитини до школи: у здоровому тілі здоровий дух

 

У школі на дитину чекає велике розумове навантаження, пов’язане із засвоєнням нового матеріалу, формуванням навичок першокласника, соціалізацією та емоційними змінами. Часто у процесі підготовки до школи дорослі роблять наголос на розумовому розвитку дітей та нехтують фізичним, вважаючи його другорядним. Але активний спосіб життя – це не додаткове завдання, а необхідна умова ефективного навчання та здоров’я дитини перед школою.

 

До першого вересня ще є трохи часу й саме зараз варто замислитися: а твоя дитина вже готова до школи?

 

ЯК ЗАПУСТИТИ МИСЛЕННЄВИЙ ПРОЦЕС?

 

Навантаження на дітей у дошкільному віці зростає з кожним роком. Сучасні малюки у 5-6 років засвоюють стільки інформації, скільки раніше отримували учні у початкових класах. Щоб розвиток дитини перед школою був гармонійним, варто пам’ятати, що мозок теж потребує фітнесу.

 

 

Цікавий факт! Науковці підтвердили: фізична активність покращує роботу нейронів мозку значно ефективніше, ніж пасивне заучування. Тому перед важливим розв’язуванням інтелектуальних задач рекомендується організувати для дитини пробіжку у дворі, гру в м’яч або катання на велосипеді. Всього 30-40 хв руханки – і дитина готова до 2 год продуктивної розумової діяльності.

 

ЯК ПІДГОТУВАТИ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ: НЕВЕЛИЧКА БАЗА

 

Привчай дитину відповідати за власні речі. Якщо на прогулянці вона забуває улюблену іграшку на лавці, м’яко запитай: чи все забрала з собою? Добре, якщо з’явиться свій рюкзачок, який дитина сама наповнює та носить – це дрібниця, але вона дає відчуття самостійності.

 

Поступово знайом дитину з грошима. Не треба влаштовувати економічні лекції – достатньо давати кілька гривень на морозиво або дрібні витрати. Це навчить її розуміти цінність речей і сформує перший досвід самостійних покупок. Повір, коли вперше дитина отримає решту, наприклад, в шкільній їдальні, ти подякуєш собі, що знайомство з грошима було розпочато трохи раніше.

 

Завчасно навчи дитину користуватися телефоном. І не тільки, щоб грати, а й вміти телефонувати, заряджати, берегти власну річ.

 

Відпускай контроль у дрібницях. Нехай дитина вчиться сама зав’язувати шнурки, застібати блискавку, чистити взуття, доглядати за волоссям. Це не лише навички – це впевненість у собі. У школі вчитель не зможе допомагати всім одночасно, тож краще, щоб твоя дитина в деяких речах  почувалась вже незалежною.

 

Вчи орієнтуватися в просторі. Дитина має знати свою адресу, номери телефонів мами й тата, а ще краще – мати ці контакти з собою у письмовому вигляді. Про всяк випадок. Навіть якщо здається, що все під контролем, практика показує – це справді важливо.

 

Познайом донечку чи синочка зі шкільним приладдям. Можете разом зібрати мішечок для змінки, попрацювати циркулем, щось склеїти тощо. Це розвіює страх невідомого й готує до нового етапу легко й ненав’язливо.

 

Найважливіше! Пам’ятай: школа – це початок окремого життя твоєї дитини. Це її власний шлях, і він не має бути копією твого. Тож помаленьку відпускай, довірся та просто будь поруч. І так, цей шлях починається вже сьогодні.

 

СТРЕС ПІД КОНТРОЛЕМ

 

Навіть емоційна готовність до школи не гарантує, що дитина легко впорається з навчальним стресом. Іноді оцінка – це не про знання, а про настрій. Малюк легко міг у якийсь момент просто розгубитися.

 

Регулярні вправи для розвитку уваги, руханки та фізичні навантаження знижують рівень тривожності, активізують нейропластичність і допомагають мозку швидше адаптуватися до змін. 1 Це справді працює краще, ніж «вивчи ще раз». І важливо: щоб знизити тривожність, тренування мають бути регулярними – хоча б 2-3 рази на тиждень.

 

ЩОБ ШВИДШЕ ВИВЧИТИ – ПОГРАЄМОСЬ

 

Якщо хочеш, щоб підготовка до школи не викликала в малюка зойку «Ой, рятуйте!», а, навпаки, була в радість – грайся! Усе найважливіше дитина найкраще засвоює саме в грі. Через веселі завдання, уявні пригоди й домашні мініквести вона краще розуміє світ, поповнює словниковий запас і вчиться знаходити вихід з різних ситуацій. Гра – це не просто розвага, а наймудріший учитель із чарівною посмішкою.

 

Навіть якщо твоя малеча вже йде до школи з рюкзаком і серйозним обличчям, не поспішай робити з неї чи з нього дорослу людину – він чи вона ще мають купу часу залишатися дітьми, гратися, мріяти й носити шкарпетки з динозаврами.

 

 

РАНКОВІ ВПРАВИ З ЕЛЕМЕНТАМИ ГРИ

 

Для дошкільнят фізичні вправи мають бути як гра – тоді й увага тримається, і заряд бадьорості гарантовано. Ось кілька простих і веселих вправ, які можна робити вдома чи надворі:

 

  1.  «Жабки»

Дитина присідає і стрибає вперед, як жабка. При цьому можна кумкати! Це зміцнює ноги, тренує координацію та дарує море сміху.

 

  1. «Ракета»
  • Стартуємо з присіду.
  • Рахуємо: «Один, два, три…»
  • На «три» дитина стрибає вгору з руками вгору: «ПУСК!»

 

Це розганяє кров і запускає енергію на повну.

 

  1. «Ходимо, як звірята»

Наслідуємо різних тваринок:

  • Ведмедик – на чотирьох лапах.
  • Каченятко – ходьба навприсядки.
  • Кіт – прогинаємо спинку, вигинаємо.
  • Слоник – руками показуємо хобот і важко ступаємо.

Такі рухи прокачують усе тіло й одночасно розвивають уяву.

 

4. «Вітер дме»

Ти кажеш, з якого боку дме вітер (наприклад, «зліва» або «ззаду»), а дитина має нахилитися так, щоб встояти. Це чудова гра на орієнтацію в просторі та баланс.

 

БАЗА НАВЧАННЯ – ЦЕ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ РАЗОМ З НАТХНЕННЯМ

 

Навчання та підготовка до школи – це не лише логіка й мислення. Значна частина шкільної програми потребує механічної пам’яті. Діти часто скаржаться, що «голова не варить», особливо наприкінці навчального року. Це не лінь – йдеться про втому.

 

Рішення? Знову ж таки – рух! Під час фізичної активності активізується кровообіг, включаючи кровопостачання мозку. Результат – покращене запам’ятовування та посилення уваги.[1]Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України. «Фізична активність та психічне здоров’я: чому покращується самопочуття та настрій»Якщо дитина не може вивчити вірш, дай їй трохи пограти на свіжому повітрі. Це краще, аніж змушувати без перерви сидіти до ночі.

 

А ще краще, якщо ти запропонуєш її улюблену активність – плавання, ролики, стрибки на батуті чи навіть просту гру в «козаки-розбійники». Бо здоров’я дитини перед школою – це не тільки про щеплення та вітаміни. Це про енергію, цікавість, радість і… трохи веселого дворового пилу на колінах.

 

 

ПРОСТІ ТА ВЕСЕЛІ ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ УВАГИ 

 

Можна робити вдома, дорогою в садочок чи навіть у черзі.

 

«Знайди зайве»

 

Що потрібно: лише фантазія та кілька предметів.

 

Як грати (версія для дому):

 

  1. Візьми 5-7 знайомих предметів (наприклад, ложка, олівець, іграшкова машинка, зубна щітка, шкарпетка, банан).
  2. Поклади їх перед дитиною та запропонуй: «Подивись уважно, що тут лежить».
  3. Потім попроси заплющити очі та непомітно заміни один предмет на інший або прибери один з них. Можна ускладнювати: додавати більше предметів, змінювати їх місцями.
  4. Завдання малюка – зрозуміти, що змінилося.

 

Або можна грати у «версію на ходу» вдома чи під час прогулянки: «Що зникло з полиці у шкафу?», «Що не так на вулиці – з’явилося щось нове чи щось зникло?» тощо.

 

Такі вправи тренуть спостережливість, концентрацію, пам’ять і при цьому дитині не нудно. А ще – це привід для сміху та обіймашок.

 

Гра «Слухай і дій»

 

Як грати:

 

  1. Домовляєтесь з дитиною про «правила слів». Наприклад:

 

  • Якщо ти кажеш «жаба» – дитина стрибає.
  • Якщо кажеш «кішка» – присідає.
  • Якщо кажеш «сонечко» – плескає в долоні.
  • Якщо кажеш «грім» – завмирає.

 

2. Починаєш називати слова – спочатку повільно, потім швидше. Можна підмішувати слова-пастки типу «яблуко» або «чайник», на які не треба реагувати.

 

3. Дитина уважно слухає, і якщо помиляється – нічого страшного! Посміялись, і пробуємо знову.

 

Це розвиває увагу, навички самоконтролю та водночас дає змогу порухатися. А рух – це найкращий друг мозку дошкільників.

 

Гра «Знайди помилку»

 

Як грати:

 

Ти навмисно робиш очевидні помилки, а дитина має їх помітити й упіймати тебе. Наприклад:

 

  • Надягаєш шкарпетки на руки й питаєш: «Я правильно зробила?»
  • Кажеш: «Кішка каже му-му, а собака – мяу».
  • Малюєш людину з трьома руками та серйозно питаєш: «Тобі подобається мій малюнок?»

 

Це весело й дуже добре розвиває спостережливість, а також вміння фокусувати увагу. А ще – вчить м’яко вагатися й помічати недоліки з гумором, а не зі страхом.

 

ПІДГОТОВКА ДО ШКОЛИ В ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ – ЦЕ НЕ ЛИШЕ БУКВИ Й ЦИФРИ

 

Якщо ти дбаєш про соціалізацію дітей, їхню впевненість, навички співпраці та емоційну стабільність – не забувайт про тіло. Бо у здоровому тілі – здоровий дух.